Rabu, 12 Jun 2013

Allah dalam Bible, boleh atau tidak? Bahagian 2 - Sejarah Agama - Islam -

Sebagai permulaan, kita perlu memahami pandangan Al-Quran tentang agama dan Allah.

Al-Quran menyarankan bahawa kesemuaagama datangnya daripada Allah kerana Dia telah menghantar pengutus (termasuk Yesus) ke serata dunia di sepanjang aliran sejarah; sesetengah yang dinamakan di dalam Al-Quran manakala sesetengahnyatidak. Tidak dinafikan nabi-nabi telah dihantar ke kawasan geografikal lain seperti Asia, Eropah,benua Amerika dan lain-lain lagi, meskipun Al-Quran secara strategik tidak menyatakannya secara terang-terangan kawasan geografikal mereka bagi mengekalkan pendekatan universal dan inklusif.


Berikut adalah beberapa contoh yang jelas.Saya akan huraikan dengan lebih lanjut ketika membincangkan subjek monopoli Allah dan Akhirat.

“Dan Rasul-rasul yang telah Kami ceritakan
kepadamu sebelum ini, dan Rasul-rasul
yang tidak Kami ceritakan hal mereka
kepadamu. Dan Allah telah berbicara
dengan Nabi Musa secara langsung (tidak
ada perantaraan).” – Quran 4:164


“Dan sesungguhnya! Kami telah mengutus
beberapa Rasul sebelummu; di antara
mereka ada yang Kami ceritakan perihalnya
kepadamu, dan ada di antaranya yang
tidak Kami ceritakan kepadamu. Dan
tidaklah harus bagi seseorang Rasul membawa
suatu mukjizat melainkan dengan izin
Allah...” – Quran 40:78. Juga rujuk kepada
21:25, 17:77, 43:6.


Malah, Al-Quran begitu tegas menekankan pendekatan inklusif ini sehingga menyatakan bahawa umat Islam yang tidak mengakui mana-mana utusan, sama ada dinamakan atau tidak dinamakansebenarnya sama dengan yang kufur! Penganut Islam juga tidak boleh membezakan antara Rasul-rasul Allah.

“Sesungguhnya orang yang kufur kepada
Allah dan Rasul-rasul-Nya, dan hendak
membeza-bezakan di antara Allah dan
Rasul-rasul-Nya, dengan berkata: Kami
beriman kepada setengah Rasul-rasul
itu dan kufur ingkar kepada setengahnya
yang lain, serta bertujuan hendak
mengambil jalan lain antara iman dan
kufur itu. Mereka itulah orang kafir
dengan sebenar-benarnya. Dan Kami
telah menyediakan bagi orang kafir itu
azab seksa yang menghina. Dan orang yang
beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya
dan mereka tidak membeza-bezakan
seseorang pun di antara Rasul-rasul
itu, (maka) mereka yang demikian,
Allah akan memberi mereka pahala
mereka. Dan ingatlah adalah Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
– Quran 4:150-152. Juga rujuk kepada
2:136, 3:84


Bagi mengukuhkan lagi pendekatan inklusif ini, Al-Quran menyatakan dengan jelas bahawa sejarah peradaban Islam tidak harus dianggap bermula dari Nabi Muhammad kerana Baginda sendiri mengisytiharkan bahawa Baginda mengikuti agama Nabi Ibrahim.

“Kemudian Kami wahikan kepadamu:
Ikutilah agama Ibrahim, yang berdiri
teguh di atas jalan yang benar; dan
tiadalah ia dari orang yang musyrik.”
– Quran 16:123. Juga rujuk kepada 16:20,
2:135, 3:95, 4:125, dan 6:61.


Dari sudut Al-Quran, Nabi Muhammad bukannya pengasas agama Islam. Baginda merupakan pengunci, nabi yang terakhir, penutup bagi barisan Nabi-Nabi yang telah datang sejak permulaan sejarah kemanusiaan.

“Muhammad itu sekali-kali bukanlah
bapak dari seorang laki-laki di antara kamu,
tetapi dia adalah Rasulullah dan
penutup nabi-nabi. Dan adalah Allah Maha
Mengetahui segala sesuatu.” – Quran 33:40.

Bagi memuktamadkan bahawa agama Islam merupakan agama inklusif, Al-Quran menekankan bahawa bukan Nabi Muhammad tetapi Allah yang menamakan umat Muslim sebagai Islam, terdahulu sebelum lahirnya Nabi Muhammad.


“Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah
dengan jihad yang sebenar-benarnya; Dia
telah memilih kamu dan Ia tidak menjadikan
atas kamu menanggung susah payah dalam
perkara agama, agama bapa kamu Ibrahim.
Ia menamakan kamu orang Islam
semenjak dahulu, dan di dalam Al-Qur’an
ini, supaya Rasulullah menjadi saksi
yang menerangkan kebenaran perbuatan
kamu, dan supaya kamu pula layak
menjadi orang yang memberi keterangan
kepada umat manusia (tentang yang
benar dan yang salah). Oleh itu dirikanlah
salat, dan berilah zakat, serta berpegang
teguhlah kepada Allah! Dialah Pelindung
kamu. Maka Dialah sahaja sebaik-baik
pelindung dan sebaik-baik pemberi
pertolongan.” - Quran 22:78


Jika kita menjadikan Al-Quran sebagai bukti, hampir kesemua buku sejarah Islam, sama ada yang ditulis oleh Muslim atau bukan Muslim, yang mengaitkan Nabi Muhammad sebagai pengasas Islam sebenarnya bertentangan dengan ajaranAl-Quran. Sebenarnya lebih tepat lagi kalau kita
melihat buku-buku ini sebagai sejarah orang Arab, sumbangan mereka terhadap peradaban,dan pembinaan empayar berasaskan fahaman baru mereka, iaitu Islam. (Di sinilah sejarawan Albert Habib Hourani betul dalam menamakan buku beliau “A History of the Arab Peoples” – “Sejarah Orang Arab”)


Berpandukan Al-Quran, sejarah manusia bermula dengan Nabi Adam, manusia bertamadun pertama (ciptaan yang dikurniakan kuasa pemikirankonseptual, bahasa dan kebolehan bertutur. Rujuk Quran 2:31). Maka, sejarah Islam merangkumisejarah dunia, bukannya sejarah orang Arab sahaja.

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan
zuriat anak-anak Adam dari (tulang)
belakang mereka, dan Ia jadikan mereka
saksi terhadap diri mereka sendiri,
(Firman-Nya): Bukankah Aku Tuhan
kamu? Mereka menjawab: Benar, kami
menjadi saksi. Yang demikian supaya
kamu tidak berkata pada hari Kiamat
kelak: Sesungguhnya kami orang yang
lalai tentang (hakikat tauhid) ini.” – Quran
7:172. Juga rujuk kepada 7:31, 7:70, 2:33,
2:37, 7:27.


“Wahai anak-anak Adam! Jika datang
kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan
kamu yang menceritakan kepada kamu
ayat-ayat perintah-Ku, maka sesiapa yang
bertakwa dan memperbaiki amalnya, tidak
ada kebimbangan terhadap mereka, dan
mereka pula tidak akan berdukacita.”
- Quran 7:35

Anggapan kurang tepat bahawa sejarah Islam bermula dari zaman Nabi Muhammad inilah yang selama bertahun-tahun lamanya telah menyebabkan orang Muslim tersimpang daripada pendekatan universal terhadap Islam. Lantas umat Islam berubah menjadi lebih eksklusif. Ini bertentangan
dengan ajaran asasnya sebagai agama yang merangkumi semua masyarakat dan tradisi keagamaan. Lama-kelamaan, masyarakat Islammula mengambil monopoli terhadap Allah dan Akhirat, menyebabkan pendekatan yang membezakan antara ‘kita’ dan ‘mereka’. Oleh sebab itu, ajaran Al-Quran bahawa semua yang beribadat dalam gereja-gereja, tempat ibadat, tempat pertapaan, biara-biara dan masjid-masjid pada asasnya menyembah Allah yang Satu langsung tidak diketengahkan (rujuk Quran 22:40 di mukasurat
31).


Al-Quran mengatakan,

“Sesungguhnya (agama tauhid) ini, adalah
agama kamu semua, agama yang satu , dan
Aku adalah Tuhanmu, maka bertakwalah
kepada-Ku.” - Quran 23:5

Bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan