Tempat-tempat Ibadat
Oleh
kerana kesemua utusan dihantar oleh Allah; Al-Quran menyatakan bahawa seruan di
semua tempat ibadat adalah hanya untuk-Nya.
Dan
kesemua tempat ibadat sama ada masjid, biara-biara atau gereja
memperingati-Nya, Dan, mereka yang tidak membenarkan nama Allah disebut di
tempat-tempat ibadat dianggap zalim,
“Iaitu mereka yang diusir dari kampung dengan tidak
berdasarkan sebarang alasan yang benar, mereka diusir semata-mata kerana mereka berkata: Tuhan kami ialah Allah.
Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya
yang lain, nescaya runtuhlah
tempat-tempat pertapaan serta
gereja-gereja, dan tempat-tempat
sembahyang kaum Yahudi, dan juga
masjid-masjid yang disebut banyak
nama Allah padanya;
dan bahawa Allah akan menolong sesiapa yang menolong agama-Nya. Sesungguhnya
Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.” – Quran 22:40
Dan,
mereka yang tidak membenarkan nama Allah disebut di tempat-tempat ibadat
dianggap zalim,
“Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang
menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut
nama Allah di dalamnya, dan
ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu?” – Quran 2:114
Dan
segala pujian hanya wajar ditujukan pada Allah sahaja.
“Segala puji tertentu bagi Allah,
Tuhan
yang memelihara dan mentadbirkan
sekalian alam.” - Quran 1:2
Wujud Monopoli Allah, Agama dan Syurga?
Bertentangan
dengan pandangan popular, Nabi Muhammad sebenarnya tidak mengambil langkah
untuk menidakkan agama atau cara hidup lain seperti Kristian, Yahudi dan
lain-lain, tetapi
Rasullullah
kerap menyeru agar umat Kristian dan Yahudi memahami bahawa kita berdoa kepada
Tuhan yang sama iaitu Allah.
Yang
ironik, hujah utama Al-Quran terhadap orang Yahudi dan Kristian semasa zaman
Nabi adalah tuntutan mereka terhadap monopoli Allah dan Akhirat.
“ Dan sesungguhnya Allah ialah Tuhanku
dan Tuhan kamu maka
sembahlah kamu akan Dia, inilah jalan yang betul lurus.” -
Quran 19:36
“Katakanlah: Patutkah
kamu membuat bantahan dengan kami tentang Allah?Padahal Dialah Tuhan kami dan Tuhan kamu.
Bagi kami amal kami dan bagikamu pula amal kamu (kalau diikhlaskan), dan kami adalah
(mengerjakan amaldengan) ikhlas kepada-Nya.” - Quran 2:139
“Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata pula: “Tidak sekali-kali akan masukSyurga melainkan orang-orang yang berugama
Yahudi atau Nasrani”. Yangdemikian itu hanyalah angan-angan mereka sahaja. Katakanlah
(wahai Muhammad): “Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan
kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orangorangyang benar.” - Quran 2:111
Al-Quran
menyarankan perpaduan antara semua agama dan Al-Quran telah diturunkan untuk
mengesahkan kitab-kitab suci sebelumnya.
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman,
dan orang-orang Yahudi, dan
orang-orang Nasara (Nasrani), dan orang-orang
Saabi’in, sesiapa di antaramereka itu beriman kepada Allah dan (beriman
kepada) hari akhirat sertaberamal salih, maka bagi mereka
pahala balasannya di sisi Tuhan mereka,dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak
baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.”
- Quran 2:62. Juga rujuk kepada 5:69.
“Dan juga orang yang beriman kepada Kitab Al-Qur’an yang
diturunkan kepadamu,dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu
daripadamu, serta mereka yakinakan adanya hari Akhirat. Mereka
itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhanmereka, dan merekalah orang yang berjaya.”
- Quran 2:4–5
“Ia turunkan kepadamu Kitab Suci (Al- Qur’an) dengan kebenaran, yang mengesahkan
isi Kitab-kitab Suci yang telah
diturunkan dahulu daripadanya, dan
Ia juga yang menurunkan Kitab-kitab Taurat dan Injil.” - Quran 3:3. Juga rujuk
kepada 5:48.
Ianya
adalah sebahagian daripada rancangan Allah untuk memberi umat manusia pelbagai landasan
untuk mencapai matlamat muktamad iaitu untuk kembali kepada-Nya. Kaedah, amalan dan
upacara untuk mencapai matlamat tersebut dibiarkan terbuka.
“Dan Kami turunkan kepadamu Kitab (Al-Qur’an)
dengan membawa kebenaran, untuk membenarkan Kitab-kitab Suci yang telah
diturunkan sebelumnya dan untuk mengawasinya. Maka
berhukumlah di
antara mereka dengan apa yang telah diturunkan
oleh Allah (kepadamu), danjanganlah engkau mengikut hawa nafsu mereka (dengan
menyeleweng) dari apa yang
telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi
setiap umat di antaramu, Kami tetapkan satu Syariat dan jalan yang terang. Dan kalau Allah menghendaki nescaya
Ia jadikan kamu satu umat, tetapi Ia hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya
kepadamu. Oleh itu berlumbalah kamu membuat
kebaikan. Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya,
maka Ia akan memberitahumu apa
yang kamu berselisihan padanya.”
- Quran 5:48
“Bertasbihlah langit yang tujuh dan bumi serta sekalian yang
ada di
dalamnya; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih memuji-Nya;
akan
tetapi kamu tidak memahami tasbih mereka. Sesungguhnya Allah
Maha
Penyabar, lagi Pengampun.” – Quran 17:44
Objektif
Al- Quran adalah memberi hidayah supaya manusia menjadikan keimanan dan
tingkahlaku sebagai piawai untuk kemenangan di dunia dan akhirat; bukannya
ikatan kepada mana-mana agama. Syarat ini bukan hanya untuk mereka yang lahir
selepas zaman Nabi Muhammad malah merangkumi kesemua umat manusia sejak
permulaan sejarah manusia sehinggalah ke akhir zaman.
Sebaliknya,
Al-Quran mengenalpasti ketakwaan sebagai
jalan yang terbaik.
“Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya
Kami telah menurunkan kepada kamu
pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian
perhiasan; dan pakaian
takwa itulah
yang sebaik-baiknya. Yang
demikian itu
adalah dari tanda-tanda (kurnia) Allah
supaya mereka beringat.” - Quran 7:26
Apakah
ketakwaan dan bagaimanakah kita hendak mengikut jalan yang benar seperti yang diseru
di dalam Al-Quran?
“Bukanlah suatu kebajikan itu kamu menghadapkan muka ke
Timur dan Barat, tetapi kebajikan itu ialah:-
1. berimannya
seseorang kepada Allah,
2. dan
hari akhirat,
3. segala
malaikat,
4. segala
Kitab,
5. dan
sekalian Nabi;
6. dan
mendermakan harta yang dicintainya Kepada:
a. kerabatnya,
b. anak-anak yatim,
c. orang miskin,
d. orang yang musafir,
e. orang yang meminta-minta,
f. orang yang memerdekakan hamba abdi;
7. orang
mendirikan sembahyang,
8. serta
mengeluarkan zakat,
9. dan
perbuatan orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka berjanji,
10. orang
yang sabar dalam masa:
a. kesempitan,
b. dan kesakitan,
c. dan dalam peperangan.
Mereka itulah orang yang benar; dan mereka
itulah juga orang yang bertakwa.”
– Quran 2:177
Tekan sini untuk Bahagian 1 dan Bahagian 2
Tiada ulasan:
Catat Ulasan