Isnin, 24 Jun 2013

Allah dalam Bible, boleh atau tidak? Bahagian 3 - Wujud Monopoli Allah, Agama dan Syurga?

Tempat-tempat Ibadat

Oleh kerana kesemua utusan dihantar oleh Allah; Al-Quran menyatakan bahawa seruan di semua tempat ibadat adalah hanya untuk-Nya.

Dan kesemua tempat ibadat sama ada masjid, biara-biara atau gereja memperingati-Nya, Dan, mereka yang tidak membenarkan nama Allah disebut di tempat-tempat ibadat dianggap zalim,

“Iaitu mereka yang diusir dari kampung dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, mereka diusir semata-mata kerana mereka berkata: Tuhan kami ialah Allah. Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan tempat-tempat sembahyang kaum Yahudi, dan juga masjid-masjid yang disebut banyak nama Allah padanya; dan bahawa Allah akan menolong sesiapa yang menolong agama-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.” – Quran 22:40

Dan, mereka yang tidak membenarkan nama Allah disebut di tempat-tempat ibadat dianggap zalim,

“Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu?” – Quran 2:114


Dan segala pujian hanya wajar ditujukan pada Allah sahaja.

“Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan
yang memelihara dan mentadbirkan
sekalian alam.” - Quran 1:2

Wujud Monopoli Allah, Agama dan Syurga?

Bertentangan dengan pandangan popular, Nabi Muhammad sebenarnya tidak mengambil langkah untuk menidakkan agama atau cara hidup lain seperti Kristian, Yahudi dan lain-lain, tetapi
Rasullullah kerap menyeru agar umat Kristian dan Yahudi memahami bahawa kita berdoa kepada Tuhan yang sama iaitu Allah.


Yang ironik, hujah utama Al-Quran terhadap orang Yahudi dan Kristian semasa zaman Nabi adalah tuntutan mereka terhadap monopoli Allah dan Akhirat.

Dan sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhan kamu maka sembahlah kamu akan Dia, inilah jalan yang betul lurus.” - Quran 19:36


“Katakanlah: Patutkah kamu membuat bantahan dengan kami tentang Allah?Padahal Dialah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal kami dan bagikamu pula amal kamu (kalau diikhlaskan), dan kami adalah (mengerjakan amaldengan) ikhlas kepada-Nya.” - Quran 2:139


“Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata pula: “Tidak sekali-kali akan masukSyurga melainkan orang-orang yang berugama Yahudi atau Nasrani”. Yangdemikian itu hanyalah angan-angan mereka sahaja. Katakanlah (wahai Muhammad): “Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orangorangyang benar.” - Quran 2:111


Al-Quran menyarankan perpaduan antara semua agama dan Al-Quran telah diturunkan untuk mengesahkan kitab-kitab suci sebelumnya.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi, dan
orang-orang Nasara (Nasrani), dan orang-orang Saabi’in, sesiapa di antaramereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat sertaberamal salih, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka,dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.”
- Quran 2:62. Juga rujuk kepada 5:69.


“Dan juga orang yang beriman kepada Kitab Al-Qur’an yang diturunkan kepadamu,dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakinakan adanya hari Akhirat. Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhanmereka, dan merekalah orang yang berjaya.” 
- Quran 2:4–5

“Ia turunkan kepadamu Kitab Suci (Al- Qur’an) dengan kebenaran, yang mengesahkan isi Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripadanya, dan Ia juga yang menurunkan Kitab-kitab Taurat dan Injil.” - Quran 3:3. Juga rujuk kepada 5:48.


Ianya adalah sebahagian daripada rancangan Allah untuk memberi umat manusia pelbagai landasan untuk mencapai matlamat muktamad iaitu untuk kembali kepada-Nya. Kaedah, amalan dan upacara untuk mencapai matlamat tersebut dibiarkan terbuka.


“Dan Kami turunkan kepadamu Kitab (Al-Qur’an) dengan membawa kebenaran, untuk membenarkan Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk mengawasinya. Maka berhukumlah di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), danjanganlah engkau mengikut hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi setiap umat di antaramu, Kami tetapkan satu Syariat dan jalan yang terang. Dan kalau Allah menghendaki nescaya Ia jadikan kamu satu umat, tetapi Ia hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu. Oleh itu berlumbalah kamu membuat kebaikan. Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Ia akan memberitahumu apa yang kamu berselisihan padanya.” - Quran 5:48


“Bertasbihlah langit yang tujuh dan bumi serta sekalian yang ada di
dalamnya; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih memuji-Nya; akan
tetapi kamu tidak memahami tasbih mereka. Sesungguhnya Allah Maha
Penyabar, lagi Pengampun.” – Quran 17:44


Objektif Al- Quran adalah memberi hidayah supaya manusia menjadikan keimanan dan tingkahlaku sebagai piawai untuk kemenangan di dunia dan akhirat; bukannya ikatan kepada mana-mana agama. Syarat ini bukan hanya untuk mereka yang lahir selepas zaman Nabi Muhammad malah merangkumi kesemua umat manusia sejak permulaan sejarah manusia sehinggalah ke akhir zaman.

Sebaliknya, Al-Quran mengenalpasti ketakwaan sebagai jalan yang terbaik.

“Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya
Kami telah menurunkan kepada kamu
pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian
perhiasan; dan pakaian takwa itulah
yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu
adalah dari tanda-tanda (kurnia) Allah
supaya mereka beringat.” - Quran 7:26


Apakah ketakwaan dan bagaimanakah kita hendak mengikut jalan yang benar seperti yang diseru di dalam Al-Quran?

Bukanlah suatu kebajikan itu kamu menghadapkan muka ke Timur dan Barat, tetapi kebajikan itu ialah:-

1.    berimannya seseorang kepada Allah,
2.    dan hari akhirat,
3.    segala malaikat,
4.    segala Kitab,
5.    dan sekalian Nabi;
6.    dan mendermakan harta yang dicintainya Kepada:
a. kerabatnya,
b. anak-anak yatim,
c. orang miskin,
d. orang yang musafir,
e. orang yang meminta-minta,
f. orang yang memerdekakan hamba abdi;
7.    orang mendirikan sembahyang,
8.    serta mengeluarkan zakat,
9.    dan perbuatan orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka berjanji,
10. orang yang sabar dalam masa:
a. kesempitan,
b. dan kesakitan,
c. dan dalam peperangan.

Mereka itulah orang yang benar; dan mereka itulah juga orang yang bertakwa.
– Quran 2:177

Tekan sini untuk Bahagian 1 dan Bahagian 2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan