Jumaat, 28 Jun 2013

Allah dalam Bible, boleh atau tidak? Bahagian 4 - Al-Quran dan Umat Kristian

Al-Quran dan Umat Kristian

Al-Quran tidak menyangkal mahupun menerima agama Kristian sebulat-bulatnya. Al-Quran tidak bersetuju dengan tafsiran agama Kristian tentang sejarah, terutamanya mengenai Nabi Isa. Bagi Al-Quran, Yesus adalah seorang nabi, iaitu Nabi Isa dan baginda bukan anak Allah. Oleh itu Al-Quran menolak konsep Triniti (rujuk Quran 4:171).

Menurut Al-Quran, Nabi Isa tidak meninggal dunia di atas salib ataupun dibangkitkan. Al-Quran menyarankan bahawa Nabi Isa masih hidup selepas penyaliban dan kemudiannya meninggal dunia sama seperti nabi-nabi sebelum baginda (rujuk Quran 5:75, 4:157). Nabi Isa adalah serupa dengan Nabi Muhammad dan rasul-rasul yang sebelumnya (rujuk Quran 3:144, 21:7-8, 25:20) yang datang ke muka bumi ini, melaksanakan tugas mereka dan akhirnya meninggal dunia (rujuk Quran 3:185).

Al-Quran juga turut menentang mana-mana agama tidak kira Yahudi, Kristian atau tradisi lain yang mencadangkan pengikut agama selain agama mereka ditakdirkan untuk menghadapi kemusnahan semasa hari kiamat; ini sekiranya agama Kristian ingin memonopoli Allah dan perlindungan-Nya (rujuk kepada ayat-ayat Quran sebelum ini).

Bagi pengikut Kristian pula, sekali lagi, tidak terdapat sangkalan atau penerimaan sebulat-bulatnya. Terdapat mereka yang bersifat buruk, tidak adil dan pentingkan diri sendiri (rujuk Quran 5:51-52), dan terdapat mereka yang baik dan berusaha menegakkan keadilan.


Ahli-ahli Kitab itu tidaklah sama. Di
antaranya ada golongan yang tetap; mereka
membaca ayat-ayat Allah di waktu
malam, dan mereka sujud (solat).
– Quran 3:113

Dan di antara orang-orang Kristian yang baik adalah mereka yang sama seperti seorang Muslim yang baik - bersifat memahami, mengambil berat tentang akhirat dan tidak sombong.

“Sungguh engkau akan dapati manusia
yang keras sekali permusuhannya kepada
orang yang beriman ialah orang Yahudi
dan orang musyrik. Dan sesungguhnya
engkau akan dapati orang yang dekat
sekali kasih mesranya kepada orang
yang beriman ialah orang yang berkata:
Bahawa kami ini orang Nasrani. Yang
demikian itu, disebabkan ada di antara
mereka pendeta dan ahli ibadat,
dan kerana mereka tidak berlaku
sombong.” - Quran 5:82


Kesimpulan

Memang jelas bahawa penggunaan istilah Allah untuk merujuk kepada Tuhan dalam Bible bukan sahaja dibenarkan, malah ia diseru dalam Al-Quran. Bukankah ini suatu ironi?

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada saudara-saudari beragama Kristian atas usaha mereka untuk menjadikan Allah sebagai nama.Tuhan yang universal dan ingin menggunakan istilah itu untuk merujuk kepada Tuhan dalam Bible.

Tetapi anda tidak harus berhenti di situ.

Anda harus juga berusaha keras untuk memastikan bukan sahaja Bible dalam Bahasa Indonesia dan Bahasa Malaysia sahaja yang menggunakan istilah Allah, malah semua penterjemahan lain tidak kira Bahasa Jepun, Inggeris, Rusia atau Hindi menggunakan istilah yang sama. Masyarakat Kristian dari Malaysia boleh memimpin masyarakat Kristian sedunia untuk menjadikan Allah sebagai nama universal untuk Tuhan dengan sokongan kukuh saudara-saudari Muslim mereka. Apa sahaja yang dapat merapatkan perhubungan kita harus disokong. Nama Allah yang dikongsi secara universal untuk merujuk kepada Tuhan nampak sebagai permulaan yang wajar. Kegagalan untuk melakukan sedemikian akan mewujudkan ketidakpercayaan kerana istilah yang betul untuk ‘God’ dalam Bahasa Malaysia adalah Tuhan. Masyarakat Muslim akan mempersoalkan konsistensi dan kejujuran anda. Kerana isu sebenar di sini adalah Kepercayaan. Bukannya isu teknikal berkaitan penggunaan istilah Allah, Tuhan, Elohim, Elah dan sebagainya . Isu ketidakpercayaan antara kita harus menjadi fokus. Inilah yang perlu kita utamakan.


Terdapat tiga peringkat ketidakpercayaan

Pertama, kita tidak saling mempercayai. Masyarakat Muslim menganggap bahawa niat masyarakat Kristian tidak konsisten kerana ingin menggunakan istilah Allah dalam Bible Bahasa Malaysia tetapi tidak dalam penterjemahan lain. Ini dilihat sebagai komplot untuk menyebarkan agama Kristian kepada masyarakat Melayu Muslim.

Masyarakat Kristian pula menganggap bantahan masyarakat Muslim dalam penggunaan istilah tersebut sebagai satu lagi strategi untuk menyekat penyebaran agama Kristian kepada umat Muslim di Malaysia. Perasaan ini telah terpahat secara mendalam dalam jiwa masyarakat Kristian kerana mereka mendapati undang-undang penukaran agama di Malaysia tidak adil (sila rujuk Al-Quran 83:1-3 and 5:8 untuk melihat pendirian Al-Quran dalam hal ini).


“Dan tidaklah ada yang lebih zalim
daripada orang yang diberi ingat dengan
ayat-ayat Tuhannya, kemudian ia
berpaling daripadanya, sesungguhnya
Kami tetap membalas orang yang tidak
berdosa (apa lagi orang yang zalim).”
– Quran 32:22

Kedua, kita tidak mempercayai diri sendiri. Masyarakat Muslim kurang yakin dengan umat Islam sendiri dan mereka merasakan keimanan orang Muslim akan tergugat jika agama lain menggunakan istilah Allah. Masyarakat Kristian pula kurang yakin bahawa hanya dengan mempamerkan sifat-sifat seperti Yesus adalah cukup untuk membolehkan masyarakat lain tertarik kepada kepercayaan mereka.

Namun, yang paling memudaratkan adalah kurang keyakinan terhadap Allah atau ‘God’ atau Tuhan atau mana-mana nama lain yang digunakan untuk-Nya. Kedua-dua komuniti Muslim dan Kristian gagal untuk mempercayai bahawa Allah akan bersama mereka yang berniat baik dan menyayangi semua yang mempercayai-Nya. Jikalau kita berbuat demikian, jika kita betul-betul teguh beriman maka tiada apa-apa yang perlu kita takutkan.
Kegagalan mempunyai iman yang teguh akan membuat kita lemah, tidak yakin dan hilang panduan.

“Bahkan (taatlah kepada) Allah Pelindung
kamu, dan Dialah sebaik-baik Penolong.”
- Quran 3:150


Jun 08, 2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan